رول حرارتی چیست؟

رول حرارتی در واقع کاغذ حرارتی مخصوص رول شده ای میباشد که در اثر حرارت دستگاه های مخصوص چاپ، اطلاعات مورد نظر روی آن ها درج می گردد.

این رول ها با ترکیبی از رنگ و نوعی مواد شیمیایی پوشانده شده اند. این مواد بر اثر حرارت تولید شده از دستگاه چاپ مخصوص با یکدیگر واکنش نشان می دهند و بدین ترتیب اطلاعات مورد نظر روی رول های حرارتی درج می گردد.

کاغذهای حرارتی را حتما در استفاده از دستگاه های عابر بانک و کارت خوان ها دیده اید. این کاغذها نسبت به نور فرابنفش و نور مستقیم خورشید حساسند و در صورت نگهداری نامناسب، جوهر چاپ شده روی آنها بعد از مدتی محو میشود.

رول حرارتی
رول حرارتی

 

ساختار رول حرارتی یا کاغذ حرارتی چگونه است؟

کاغذهای رول حرارتی از لایه های مختلفی تشکیل شده اند که وجود برخی از آن ها الزامی و ضروری و برخی دیگر اختیاری است:

  • لایه پوشش بالایی، که هدف از استفاده از آن محافظت از تصویر حرارتی در مقابل هرگونه آسیب ناشی از سایش، آسیب های شیمیایی و تاثیرات محیطی مثلا آب یا رطوبت بالا، است.
  • لایه حرارتی، که شامل اجزای اصلی برای چاپ حرارتی از جمله رنگ است. پرینتر حرارتی گرما را به این لایه حرارتی وارد کرده و با ایجاد واکنش های شیمیایی، باعث می شود تصاویر و متن ها بر روی کاغذ ظاهر شوند.
  • زیرلایه، که حضور آن بر روی کاغذ پایه الزامی است. این لایه باعث افزایش کیفیت تصاویر چاپی می شود. همچنین مانع از انتقال حرارت به کاغذ شده و از این رو میزان حساسیت لایه حرارتی را تضمین می کند.
  • کاغذ پایه، که در ضخامت های مختلفی موجود بوده و ویژگی های خاصی را برای کاغذ رول حرارتی به ارمغان می آورد که عبارتند از ضخامت و وزن اضافی، مقاومت در برابر پارگی و کشش، و یکنواختی تصاویر حرارتی.
  • لایه پوشش پایینی، که از کاغذ رول حرارتی در برابر مواد گوناگونی همچون روغن، الکل و پلاستی سایزرها محافظت می کند. همچنین از پیچ خوردگی آن جلوگیری کرده و قابلیت استفاده از جوهر و چسب را در آن امکان پذیر می سازد.

 

این رول ها در حال حاضر موارد استفاده زیادی دارند که در یک مقاله مفصل در مورد موارد استفاده توضیح خواهیم داد.

تولیکنندگان رول و کاغذ حرارتی

شرکت های معروف تولیدکننده کاغذهای حرارتی عبارتند از:

هانسول کره

کوهلر آلمان

فونیکس چین

اوجی ژاپن

این شرکت ها که بزرگ ترین شرکت های تولید کننده کاغذ رول حرارتی می باشند. اقدام به تولید این محصول در ابعاد جامبو می نمایند و سپس آن ها را به سراسر جهان صادر می نمایند.

جامبو
رول جامبو
جامبو
رول جامبو

 

 

برگشت به بخش آموزش و مقالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست